ŽS – Voz „Ćira“ – Šarganska osmica

Suprug i ja smo rešili da vikend provedemo na Zlataru, bez obaveza u sopstvenoj režiji. Pored ostalih mesta koje smo obišli naravno bio je to i voz „Ćira“ koji vozi Šarganskom osmicom. Kažu da je jedna od najlepših železničkih trasa na svetu do 1974. godine prolazila Mokrom Gorom. Trasa na kojoj pruga pravi neobičnu putanju u vidu broja osam. U svetu jedinstvenom osmicom, spletom tunela i mostova, vešto je savladana visinska razlika od 300 metara od Mokre Gore do Šargana koju bukvalno i ne osetite da vas na to ne podsete ljubazni kondukteri. Ono što putnike najviše zbunjuje je to što ne znaju na koju stranu voz ide i odakle je došao.

Ušli smo na stanicu Mokra gora koja je izuzetno lepa, uređena sa nekoliko otvorenih objekata gde možete sesti i popiti piće, tu su i vrlo lepe male vodenice, mostići i prelepe rečice, ima i mnogo lepog cveća, uređenih travnjaka, sve u svemu baš kako bi i trebalo da izgleda, vidi se da se neko dosta trudi oko svega. Kartu smo platili 600,00 dinara (po osobi), ušli u voz, smestili se i krenuli.

Voz je sam po sebi lep, očuvan, uredan, čist. Unutrašnjost ispunjavaju lepe drvene klupe duž celog vagona. U svakom vagonu je po jedan kondukter koji vam prvo pregleda karte a zatim sedne i krene sa pričom. Dok kondukter priča istovremeno ćete čuti i sa razglasa iz voza sličnu priču na engleskom jeziku (za strane turiste). Kondukter u našem vagonu je bio veoma fin, gostoljubiv, duhovit, zanimljiv, inače čovek rodom sa Mokre gore, čak nam je pokazao i svoju kuću kao i svog oca koji nam je mahao kad smo prošli (kondukter u penziji). Sve to u tim momentima bude interesantno i veoma simpatično.

Od konduktera smo čuli razne zanimljivosti o ovoj poznatoj železničkoj trasi, kako je nastala, zatim nestala i ponovo oživela i uzdigla se dosta visoko. Informisao nas je o svakom tunelu kroz koji smo prošli, a ima ih čak 22 ukupne dužine 5.445 metra (najduži tunel je Šargan 1.666,86 metara). Voz prolazi preko velikog broja mostova i staje na četiri železnike stanice: Jatare, Golubići, Ludi kamen i Šargan Vitasi.

Voz staje i pored mnogih vidikovaca sa kojih se pruža prelep pogled (sa jednog se vidi čuveni Drvengrad – Mećavnik). Po meni ubedljivo najlepša i najuređenija je stanica Jatare i ovde se voz najduže zadržava. Kondukter nam je rekao da se ova stanica inače naziva „Zeleznička stanica u bespuċu „, stanica u kojoj niko nije ušao ni izašao i gde nikada ni jedna karta nije prodata… Sve je urađeno kao iz bajke, vidikovac u steni a planinski vodopad koji pada tik uz vidikovac… Prelepo…

Odmah uz stanicu Jatare je i restoran koji je bukvalno ugrađen u stenu, i u kojem se možete osvežiti, čak i ručati jer ima dosta vremena a koliko smo videli usluga je i više nego brza… U blizini stanice je jedan izuzetan objekat – Suvenirnica – lepa kućica od drveta u kojoj jedna gospođa ručno na licu mesta izrađuje veoma specifične i lepe suvenire. E tu smo na primer kupili suvenir Ludi kamen – kamen u plišanoj vrećici sa svilenim povezom, čestitkicom i tekstom u vreći (ima svoje značenje – kasnije smo obisli i vidikovac sa Ludim kamenom)… Ujedno vam ta ista gospođa objašnjava istoriju i značenje svakog suvenira…

Što se tiče stanice Golubići ona je poznata po filmu „Život je čudo“ Emira Kusturice, koju je on za potrebe filma izgradio a nakon snimanja ju je poklonio pruzi. Neverovatno kako ona izgleda staro i oronulo a napravljena je relativno skoro, prosto ćete se osetiti kao akteri ovog filma. Veoma je simpatično i to sto je ostao i plavi pežo koji se vozi po šinama kao i ona biciklica koja „šiba“ prugom.

Još jedna veoma interesantna stanica je stanica Ludi kamen, koja je ime dobila po novijoj modernoj bajci. O ovome nam kondukter priča kao da se i on sam zadesio tu, čak ga možete i dodatno ispitivati a on će vam bukvalno odgovoriti na sva pitanja, naravno zadovoljavajućim odgovorom… Kako kondukter kaže – na tom mestu se desila moderna bajka u kojoj je princ našeg doba baš tu zaprosio svoju devojku. S obzirom da se radi o mestu gde su to dvoje mladih stali na „ludi kamen“, stanica je dobila upravo to ime, a na mestu odmah uz prugu, na kojem se desila ta prosidba nalazi se veliki kamen na kome oni koji žele u što skorije vreme da se ludo zaljube i stanu na „ludi kamen“ bace novčić i zamišljaju želju (o tom suveniru sam malopre pisala)…

Kondukter nam je ispričao i priču o Kremanskom proročanstvu, čuvenog proroka Mitra Tarabića koji je sve ovo predvideo a na samoj karti piše „Proći će podosta godina, pa će se ljudi opet setiti gvozdenog puta, te će ispotekare obnoviti ovaj put, samo njime do Višegrada neće putovati putnici radi potrebe i posla, već ljudi od zabave, serez odmorišta i uživancije“ („Kremansko proročanstvo“ – Mitar Tarabić).

Još jedna lepa i uređena stanica je i Šargan Vitasi, puna rečica, potočića kao i inače cela Mokra gora, sve lepo uređeno, skockano, doterano.

Kondukter će vam predstaviti nekoliko izvora među kojima i čuveni Bele vode koji je dobar za ispiranje očiju i lečenje nekih kožnih bolesti, koji je uređen i pretvoren u lepo izletište. Videcete i Muzej Šarganske osmice sa mnogo starih restauriranih lokomotiva, i raznoraznih čuda, kao i crkvu “ Svetog proroka Ilije“. Nakon toga vraćate se na stanicu Mokra gora gde se ovaj doživljaj završava. Vožnja traje nekih 2 sata i 30 minuta.

Ja sam pokušala da vam najiskrenije prenesem svoju ocenu svega ovoga i iskustvo, verovatno sam dosta važnih detalja i ispustila ali totalno nenamerno… I mogu vam reći da ovi ljudi – kondukteri, zaslužuju mnogo, mnogo više od ostalih svojih kolega u drugim vozovima jer se ljudi toliko trude da taj trud vredi i platiti. Ovo je zaista neponovljiva vožnja, i zaista je treba probati bar jednom u životu jer ćete se pokajati ukoliko imate mogućnosti a ne probate je.

I zakljucak: prvoklasna usluga, odlični kondukteri-vodiči, lep doživljaj, sve je prelepo.

Kako da ocenite članak i temu kojom se bavi?

ŽS - Voz "Ćira" - Šarganska osmica, 4.8 out of 5 based on 41 ratings



Ovaj unos je objavljen pod Javni i servisi lokalne samouprave, Putovanja. Zabeležite stalnu vezu.

29 reagovanja na ŽS – Voz „Ćira“ – Šarganska osmica

  1. Suzy kaže:

    Putovanje šarganskom osmicom je jedno lepo iskustvo.Zbog prijatnog osoblja će vam se učiniti kao da ste u nekoj drugoj zemlji.

  2. cole70 kaže:

    Mora da ste svi vi bili u nekom romantičnom raspoloženju ili sveže zaljubljeni, jer ta vožnja na mene nije ostavila neki poseban umetnički doživljaj. Jeste čisto, ali ako je to neki reper za oduševljenje, onda dobro. Idite na vidikovac na Tari, da osetite adrenalin i vidite lepotu.

  3. .jeka. kaže:

    Vozila sam se Ćirom na ekskurziji i oduševila sam se. Prizori koji se vide iz voza su prelepi, sama vožnja je udobna i vesela i stvarno vredi sve ono videti.

  4. flojd kaže:

    Sve pohvale za Železnicu Srbije i radnike koji rade na Šarganskoj osmici jer bez njihovog truda i zalaganja mi ne bi mogli videti lepote koje pruža Ćira i pruga uskog koloseka.Lepo je imati mesto gde čovek može otići i doživeti bar jedan deo davno prošlih vremena i bar na trenutak se vratiti u 20 vek jer ova pruga dođe kao vremeplov.

  5. viki72 kaže:

    Prelepa atrakcija uradjena po uzoru na svet,priroda je fantasticna a ovo je odlican nacin opustanja za ljubitelje.Ja vise vilim pesacenje od voznje ali se ovako vidi dosta u kratkom vremenu.

  6. TajanstvenaMala kaže:

    Super sam se provela tokom voznje cuvenim „Cirom“, najvise mi se svidela stanica „Jatare“, nisam ni zamisljala da postoji nesto tako lepo. Veoma je cisto, uredjeno i veoma kreativno. Imam samo najlepse uspomene. :)

  7. Nevena1967 kaže:

    Voznja ovom prugom i ovim vozom je vanvremenski dozivljaj.Voz je u fantasticnom stanju, renoviran 100 %, kondukteri su ljubazni i puni prica, razglas se lepo cuje, prica ide na dva jezika (bar kad sam ja bila), muzika je prijatna.Svo vreme smo stajali uz prozor, ne mozes da odlucis na koju stranu da gledas, sve te mami i privlaci paznju. Samo da nije na drugom kraju zemlje u odnosu na moje mesto zivljenja pa da odem opet.Bice valjda. Svi koji se tamo zateknu trebalo bi da obidju ovu svetsku atrakciju.

  8. san kaže:

    Vožnja šarganskom osmicom je prava atrakcija i zbog divljih predela Mokre Gore kroz koje prolazi, mnogobrojnih tunela, krivina i useka, daleko od užurbanosti modernog života.

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila:

  1. Komentari ne smeju sadržati psovke, preteće, rasističke, vulgarne, šovinističke ili na bilo koji drugi način uvredljive poruke.
  2. Molimo posetioce Oceni portala da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila.
  3. Zabranjeno je lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara.
  4. Redakcija Oceni ima pravo da ne objavi komentare koji nisu saglasni sa pravilima 1, 2 i 3.
  5. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije Oceni.rs a autor samim činom slanja komentara potvrđuje da je upoznat sa Uslovima korišćenja i da je sa njima saglasan.
  6. Komentarišite proizvod, uslugu ili temu članka uopšte samo ukoliko imate lično iskustvo. Možete komentarisati i kvalitet samog članka i to koliko Vam je autor ovim člankom pomogao da potvrdite ili promenite mišljenje o temi kojom se članak bavi. Nemojte slati generičke komentare "super je", "divno je", "baš je dobro" i sl.. Takve komentare više nećemo objavljivati. Nemojte kao komentare slati podatke ili činjenice koje je autor već napisao u samom članku. Ni takve komentare nećemo objavljivati. Postoji i drugi način da se poveća stanje Oceni.rs kredita, pisanjem sopstvenih članaka.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Pre klika na dugme Predaj komentar uključi ovu opciju ukoliko želiš da na svoju mail adresu dobiješ notifikacije o novopridošlim komentarima na ovaj članak

Možete se prijaviti da dobijate notifikaciju o novopristiglim komentarima na ovaj članak.
To možete uraditi tako što ćete svoju email adresu uneti OVDE.